Den amerikanske hovedstad

2014-07-17 07:55

D. 12 Juli: Efter sidste blogindlæg endte, gik vi på udflugt i New York i aftentimerne. Vi købte Souvenirers, gik ned af 5th Ave og nåede lige ind i NBA Store, inden den lukkede. Så Karina fik handlet et par basketballtrøjer. Vi besøgte den  ”Apple Store”, som har åbent 24 timer i døgnet. Herefter gik vi igennem Central Park for at komme til østsiden af Manhattan. Vi så en vaskebjørn, som ikke var bange for os, men vi kom ikke for tæt på. På vej tilbage til hotellet, købte Jeanet og Ole en ny kuffert, da den anden var alt for lille til de nyindkøbte ting. Vi så også den amerikanske skuespiller, James Franco. Lasse og Cecilie var ret spændte, men alle var trætte, så vi vendte hurtigt snuden hjemad. Vi nåede lige, at få lidt sen aftensmad ved midnatstid, inden vi smuttede i seng.

13. Juli: På togturen fra NYC, mødte vi endnu en omgang uhøflige amerikanere. Det er lige noget, man skal vende sig til, og især Karina måtte lige trække vejret et par gange, før hun blev alt for sur.  Vi tjekkede ind på Holiday Inn Georgetown, og tog på gåtur igennem den smukke, helt unikke og fredfyldte bydel. Vi spiste på en lokal italiensk restaurant. Det var rigtig hyggeligt.

14. Juli Washington: Vi stod tidligt op, og spiste morgenmad. Vi tog shuttlebussen til indre DC (en gratis og rigtig god service fra hotellets side, da der var for langt at gå). Vi så ”The White House”, hvor den amerikanske præsident bor. Man bliver nemt skuffet, når man ser det, da det ikke er særlig imporende. Ud fra de dele, man har mulgihed for at se af huset, ligner det et ganske almindeligt stort hus. Det var desværre heller ikke muligt, at komme ind i Det Hvide Hus, da man skulle ansøge via den danske ambassade, og de tillod ikke private personer, at få adgang via huset. Kun grupper af skoleklasser og forretningsrejsende - hvilket sikkert også var kompliceret, at få lov til. Vi vandrede herefter mod Washington Monument,  og så World War II Monument, Lincoln Memorial, Korean War Memorial. Alle steder fyldt med så meget historie. Især Lincoln Memorial, da det var der bor Martin Luther King, jr. holdte hans berømte "I Have A Dream" tale. Vi gik over en lang bro og nåede til staten Virginia, hvor vi besøge den kæmpe Arlington kirkegård. Det var vildt imponerede og lidt skræmmende med alle de gravpladser. Hele dagen var det så ufatteligt varmt, at det, at komme indenfor et par gange, var befriende. Se billederne! Vi tog tilbage til hotellet med shuttlebussen i rette tid inden det begyndte at regne, lyne og tordne. Vi var blevet advaret om, at dette kunne ske. Simpelthen fordi varmen fra syden mødte de kolde vinde fra Canada. Mon ikke at det bragede noget så højt, så selv vores lys på  værelserne flimrede. Resten af aftenen brugte vi på hotellet.

15. Juli: Vi fik morgenmad på hotellet og tog igen med shuttlebussen til indre DC. Vi gik mod Smithsonians museer (der er vist nok ni kæmpe store i alt). Vi valgte at gå ind på American History. Det var et gigantisk stort museum og efter et par timer, havde vi fået nok af den amerikanske selvoptagethed. Lasse opdagede dette flere gange, og viste os et sted, hvor der stod: ”Vi fik hurtigt ryddet Taliban af vejen, og dræbte Osama Bin Laden”... Vi smuttede lige forbi Capitol Hill, som er der hvor alle senatorerne holder til. Det var til gengæld en flot bygning i forhold til det hvide hus. Det var også en meget varmt dag den dag, så tog vi videre til ”Air & Space Museum”. Der var både afdelinger om hvilke fly, de brugte i diverse krige, og deres månerejser. Mens vi var på museet, begyndte det at regne ligesom dagen før, men der var en McDonalds på musset. Der sad vi og spiste lidt, mens stormer stilnede af.

Alt i alt var Washington DC besøget værd, vi fik oplevet en masse amerikansk historie, og set de ting, man ser på film ;-) Det indre af byen er bygget op af monumenter og mindepladser, men det gør Washington DC til noget særligt.