San Francisco - Alcatraz og Golden Gate Bridge

2014-07-28 15:00

Vi havde ikke langt til San Francisco via motorvejen fra Modesto, CA. Trods den 5 sporet vej og forholdsvis stille trafik, blev vi alligevel bragt vækket, idet en bilist mente, han skulle på tværs af alle vejene ind foran alle. Sædvanen tro, blev der dyttet, hvorefter han gav fingeren. Velkommen til San Francisco.

Vi fik dog fundet vort hotel - det absolut værste på hele turen. Det var under ombygning, hvilke absolut var nødvendigt, men burde have været lukket imens. Dette hotel reklameret med "light" breakfast. Det var det også! Det foregik i værelse 101 og 102 og bestod af: rist selv toast, smør og syltetøj, en kaffemaskine, bananer, juice automat og kakao/the breve dog uden vand til at komme det i. Øv - personalet var også surt og uhøfligt, men vi skulle kun have 2 overnatninger, så det gik.

Vi skulle først afleverer bilen næste formiddag - med tom tank, så vi kørte en tur til Golden Bridge og fik nogle dejlige billeder. Vi valge ikke at kører over broen, da der var vildt meget trafik, så i stedet parkerede vi vest for broen og gik langs kanten, til vi kunne komme ned af trapper til stranden. Stillehavet kom ind med nogle flotte bølger, så vi forsatte ud af stranden og regnede med, at vi kunne komme op i modsatte ende ved bilen. Der gik dog ikke så lang tid før vi lagde mærke til, at strandgæsterne ikke havde tøj på, og straks efter at der kun var mænd! Vi har havnet på en nudist bøssestrand. Godt vi havde solbriller på og fuld firspring på gummiskoene.
Da vi nåede den anden ende, kunne vi ikke komme op - hvis vi prøvede at kravle, ville politiet være der og modtage os, så vi måtte samme vej tilbage. De har nok grinet af os turister!

Efter endnu en kø-tur fik vi afleveret bilen om aften, og fik en dejlig middag på endnu en Diner.

Lørdag havde vi bestilt en early bird access til Alcatraz. Hvilken historie den ø har. Fra militær anlæg, til fængsel, til besættelse af indianer i 19 måneder, til fredet nationalpark. Vi fik en guidetur om fangernes flugtforsøg. Meget spændende fortalt.

I selve celleafsnittet, blev vi udstyret med høretelefoner, og blev guidet gennem hele fængslet, mens gamle vagter og indsatte fortalte deres historier. Én fortalte bl.a at han aldrig havde været i fængsel inspektørens kontor, før han kom til øen som turist. Der blev også fortalt, at de kunne hører stemmer og latter fra San Francisco, og se fyrværkeri nytårsaften fra små kigge huller. Så tæt var friheden og alligevel langt væk.

Så var det tid for sightseeing tur. Turen havde vi bestilt på hotellet og betalt depositum, hvorefter vi så finder ud af, at de havde snydt os for 25 dollars, da vi skulle betale restbeløbet og få udleveret de orginale billetter. Disse penge fik vi dog igen fra hotellet efter megen diskussion frem og tilbage. Men valuta fik vi for pengene. En tur som skulle vare i to timer kom til at vare i fire timer pga trafik og demostrationer. Også var bare SÅ koldt og blæsende. Specielt da vi kørte over Golden Gate Bridge. Den stakkels guide var nødt til at fortælle og holde humøret oppe i alle fire stive timer. Godt han var indfødt i byen. Turen fik en lidt kedelig oplevelse, idet en familie på fem absolut ikke have tænke sig, at dele sæde med Karina og Cecilie, men istedet sad og svindende dem til, mens deres børn hørte på. Da Karina og Cecilie ville gå ovenpå, skubbede faren til dem, og var tæt på at slå dem. Lasse kom direkte efter, og fik sagt noget til manden, som derefter slog ud efter Lasse. Vi fik dem dog ned bag i bussen og guiden fik hold den temmelig ophistet mand tilbage på plads. En rigtig grim og ubehandlig oplevelse. Alle ombord på bussen blev siddende hele turen igennem, så der var ikke plads til nye passager, så på mange stoppesteder stod der folk der gerne ville videre, og som havde ventet op til 1 time, trods busserne skulle komme hver 20. min. Der var bare vild kaos den dag.

Vi skulle have taget kabel bussen hjem til hotellet, men da vi så køen, valge vi at gå, ellers havde vi ikke nået hjem den dag. Vi fik en dejlig middag på en italiensk restaurant på vejen, og så var den dag slut.

Så blev det søndag og sidste dag i USA. Karina havde lige et par småting, hun havde ledt efter hele turen, så nu var der en sidste change hos Nike. Butikken åbnede først kl 11, så vores vogn til lufthavenen fik vi udskudt til kl 12. Jeanet nåede lige en tur i Timberland butikke,  inden vi stillede os op i Nike køen.  Lidt over 11 åbende dørene og alle spænde ind. Basket afdelingen viste sig at være allerøvest oppe. Her fandt Karina endelig - efter 3 uger i USA og adskellige Nike butikker senere, sine basket sko. Enda både til hende og Anton - OG en bold i hendes størrelse. 11.40 gik turen i fuld firspring mod hotellet. Det er vist det, man kalder powershopping i 12. time.

Nu var det så spændende om vores kufferter vejede for meget. Det spørgsmål lader vi stå åbent, men der var et par stykker, så midt i lufthaven måtte der pakkes om. Men det lykkedes og vi fik tjekket ind og vores 15 timer lange rejse kunne begynde.

Vi håber, I have nydt at læse vores blog og følge vores tur. Mange steder har vi haft svært ved at kommer på internettet, så mange blogge er kommet med forsinkelse. Selv i lufthavnen kunne vi ikke komme på før 20 min før afgang.

Vi har alle nydt vores ferie herover. Nydt at besøge Sydney og familie, samt Hollie og familie. Nydt at se de steder man SKAL se, når man er i de enkelte byer. Selvfølgelig kunne vi have set og købt meget mere, men hverken fødderne eller pengepungen kunne klare mere. Vi har også husket at slappe af, og holde ferie. Denne hjemmeside er købt for 1 år, så der er masse af tiden til at gense billeder og genlæse om vores tur.

Tak for at I have tid og lyst til at følge os.